Pagina's

donderdag 10 december 2009

Brug tussen Praktijk en Theorie

Het Nederlands Jeugd Instituut timmert al een hele tijd flink aan de weg wat betreft de informatievoorzieningen op hun website, en dat wist ik ook wel. Als ik heel eerlijk ben, moet ik toegeven dat ik lijd aan een Engelstalige artikelen bias in mijn eigen zoekgedrag, en dat is niet heel handig als een gedeelte van mijn klanten literatuur zoekt (waaronder ook rapporten, boeken en websites) over de nederlandse (praktijk)situatie... want klant is koning, toch? Dus bij deze bleek de laatste bijeenkomst van de werkgroep Sociaal-Wetenschappelijke Informatie een goede educatie voor mij. Uiteraard is Picarta een hele goede bron voor dit soort informatie, maar de site van het Nederlands Jeugd Instituut biedt nog een paar mooie extra's die erg handig zijn op het moment dat je naast wetenschappelijk internationaal onderzoek, ook meer wilt weten over de praktijk in Nederland met daarbij informatie over cijfers, beleid, wetgeving etc.

De Jeugdthesaurus
Een soort van begrippenlijst die ik ook voor de bewuste bijeenkomst wel vaker gebruikte op het moment dat ik worstelde met Nederlandstalig jeugdzorg jargon. Heel erg makkelijk als je een zoekactie wilt uitbreiden op het moment dat je bijvoorbeeld niets kan vinden in Picarta of op internet.

De Dossiers
In de dossiers wordt relevante, actuele kennis over een groot aantal onderwerpen (bijv.  ADHD, Delinquentie, Depressie, Media-opvoeding, Effectiviteit van jeugdinterventies) gebundeld en regelmatig bijgewerkt. Dus in een hele korte tijd kan je hiermee heel snel de huidige stand van zaken over een bepaald onderwerp vinden. Je vindt er vaak cijfers (van bijvoorbeeld het Cultureel Planbureau), informatie over interventies en een selectie van achtergrondliteratuur.


Databanken

- Databank effectieve jeugdinterventies: Deze databank bevat informatie over programma's voor ondersteuning, preventie, behandeling en sancties in de jeugdzorg. Het mooie van deze databank vind ik dat de interventies door een onafhankelijke commissie beoordeeld worden (op dit moment nog vooral op het criteria 'goed theoretisch onderbouwd', maar dat zal in de toekomst nog uitgebreid worden)

- Databank nederlands onderzoek jeugd en opvoeding
Het is vaak lastig om in bronnen als ERIC en PsycINFO te achterhalen welk onderzoek er nu specifiek gedaan wordt naar jeugd in Nederland en door wie. In deze databank zie je een mooi overzicht van het lopende en afgesloten onderzoek.

- Databank instrumenten, richtlijnen en kwaliteitsprotocollen (DIRK)
Dit is denk ik nog wel mijn favoriete databank omdat ik het een mooie aanvulling vind op onze (pas digitaal aangeschafte) COTAN Testdatabase. De COTAN is natuurlijk essentieel als je iets wilt met testen, maar deze bron biedt nog meer informatie dan de COTAN en is bovendien vrij toegankelijk.

Bron: Presentatie van Gerd van den Berg tijdens de bijeenkomst van de werkgroep Sociaal-Wetenschappelijke Informatie, Georganiseerd door Christa Stigter van het Nederlands Jeugd Instituut

Geen opmerkingen:

Een reactie posten