Pagina's

woensdag 16 december 2009

Blogkermis met Kwaliteit?

Het is misschien koud buiten, maar ik krijg het lekker warm van binnen op het moment dat ik als kermisexploitant een rondje wandel over de Winterkermis die ik 17 november gestart ben en die ik vanavond afsluit. (Het thema van deze kermis was geinspireerd door de vraag: 'Welke criteria hanteren bibliobloggers voor kwaliteit van hun eigen informatie?')

Ik krijg dat warme gevoel omdat we als bibliobloggers niet alleen de 'klassieke' kwaliteitseisen hanteren zoals wij die ooit geleerd hebben, maar ook omdat de meesten van ons vertrouwen op elkaar. De rol van (de autoriteit van) ons (online) sociale netwerk wordt vaak aangestipt en dat is een element dat ik niet terugvind in de bronnen waar naar verwezen wordt (Bijv: hier, hier, hier, en eigenlijk ook hier).

Maargoed, genoeg gekletst (sorry.. ik word altijd een beetje sentimenteel rond deze tijd van het jaar). Laat ik jullie eens een rondleiding geven over onze kermis;

Onze eerste attractie is een attractie die ook de rest van het jaar goed bezocht wordt. Edwin van de Zeeuwse Bibliotheek opende de kermis waarin hij ons een blik gunde in zijn gedachtengang over dit onderwerp.

In haar charmante kraampje merkt Biebbabe op dat het controleren van bronnen voor de meeste bibliobloggers zo ingeburgerd is, dat dit tijdens het bloggen in principe geen probleem zou moeten zijn. Ik denk dat ze daar gelijk in heeft. Je leest tussen de regels door bij de bibliobloggers op deze kermis, dat ze hun blogs naar eer en geweten proberen te vullen.

Dannielle (Blogparty) onderstreept dat nog eens met haar attractie, door een anecdote te leveren waarin iets dat voor haar 'gevoelsmatig' is, voor de studenten aan wie ze lesgeeft toch helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Als we verder lopen zien we Jan Klerk in zijn tent zitten als de man met de drie gezichten. Iedere gedaante heeft een andere aanpak met betrekking tot kwaliteit..

Naast Jan zijn tent treffen we Dymphie aan, die aangeeft dat ze misschien geen waarzegster is (haar blog dient vooral als persoonlijk aantekeningenboekje) maar dat ze zeker niet aan volksmisleiding doet. Zeker de moeite van een kijkje waard dus.

Tot slot kon ik het toch niet nalaten om zelf ook nog een tentje op te zetten. Ik keek in mijn tentje kritisch naar 'fouten' die ik zelf maak, waaronder het gebruik maken van je netwerk en de autoriteit van de leden in je netwerk op je vakgebied. Desondanks moet ik toch toegeven dat ik toch een warm gevoel kreeg van het feit dat we kennis delen en op elkaar vertrouwen als sociaal filter in een wereld waarin er ontzettend veel informatie op ons afkomt. We zijn immers niet zomaar een sociaal filter; we zijn een sociaal filter dat bestaat uit elementen die -naar mijn mening- toch heel kritisch naar hun bronnen kijken.

Fijne Feestdagen!

Fotos:
- Gluhwein van Flamesplash
- Reuzerad (Winterland Maastricht) Gyst
- Kerstboom op de schaatsbaan (Winterland Maastricht) Wwiliamm

3 opmerkingen:

  1. Mooi verwerkt zo! Dank je wel Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje! Nu hopen dat jan het niet erg vindt dat ik hem de man met de drie gezichten heb genoemd ;-) (zal wel meevallen denk ik)

    BeantwoordenVerwijderen