Pagina's

zondag 4 oktober 2009

Reference Manager versus Endnote

(Uit Janneke's UBVU archief, 5 augustus 2008)

Wat kan je nou het beste gebruiken? Reference Manager of Endnote? Het is een vraag die ik wel vaker krijg en er zijn wel een aantal dingen over te zeggen.

- Wat gebruiken je directe collega's? Dat klinkt triviaal, maar geloof me, als je vastzit dan is het heel erg prettig als je snel bij een collega met meer ervaring kan binnenlopen (hoewel onze digitale helpdesk natuurlijk ook altijd bereid is om te helpen, mij mailen mag natuurlijk ook altijd). Ook is dit handig als je samenwerkt. Je kan dan je digitale databases onderling uitwisselen of zelfs gebruik maken van een online versie als Refworks of Endnoteweb.

- In principe is het zo dat Reference Manager meer output styles en import filters heeft voor de Gamma en Beta wetenschappen. Dat is in ieder geval zo in de medische wereld en volgens mij geldt dit ook voor Psychologie. Bij pedagogiek weet ik dat niet zeker, zeker bij de meer historisch en of cultureel gerichte tijdschriften. Endnote doet dit weer iets beter voor de Humaniora (o.a. Letteren en Geschiedenis)

- Endnote is iets gebruiksvriendelijker. De interface is ietwat intuitiever, hoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak blijft.

- EndNote is beschikbaar voor Macintosh gebruikers. Reference Manager kent geen Mac versie.

- Voor beiden zijn goede cursussen beschikbaar. Ik heb beide cursussen gevolgd, en mijn collega's van beide cursussen zijn inhoudsdeskundig. De cursus voor Reference manager wordt iets frequenter gegeven en er is een speciale medische variant. Ikzelf vind dat prettiger omdat de voorbeelden die gegeven worden iets dichter bij de manier van refereren in het psychologische (en een groot deel van het pedagogische) veld ligt. Maar als er veel mensen van FPP naar een Endnotebijeenkomst komen, zal mijn collega het lesmateriaal hierop aanpassen (hetzelfde geldt overigens ook voor de collega die Reference Manager geeft)

- Nog een laatste punt. De Import en Output styles. Dit gaat voor zowel Reference Manager als Endnote soms niet helemaal goed. Een mooi voorbeeld daarvan is het importeren van nederlandse achternamen (van der molen etc.). Op de UBVUwebsite staan betere filters die vrij makkelijk te installeren zijn. Als je Endnote gebruikt is het een goed idee om even hier te kijken. Voor Reference Manager kan je hier terecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten