Pagina's

dinsdag 4 september 2012

Lijstjes!

Het is een bijna onvermijdelijke beroepsdeformatie. Ik bekijk bronnen, wik, weeg, maak budget vrij, voeg metadata toe en voeg de bron toe aan een lijstje. Dit alles zodat mijn doelgroep makkelijk gebruik kan maken van al dit moois.


Maar maak ik het eigenlijk wel makkelijk? Misschien niet. In een experiment in een supermarkt werden 2 condities met elkaar vergeleken (Iyengar & Lepper, 2000). In de ene situatie konden de klanten kiezen uit 6 soorten jam, in de andere situatie kon er een keuze gemaakt worden uit 20 soorten jam. Hoewel de klanten de 2e opstelling aantrekkelijker vonden. Gingen de klanten bij de eerste opstelling tevredener naar huis, en ze kochten vaker een pot jam.

Nu maken wij natuurlijk geen jam, maar ook in andere situaties hebben mensen last van keuzestress als ze uit teveel opties een keuze moeten maken. Van Bollen et al. (2012) hebben onderzoek gedaan naar recommender systems, en dat raakt mijns inziens aan wat iets dat wij ook doen. Ten eerste doen we dat natuurlijk in de letterlijke zin van het woord in de UvA-linker pop-up. Maar, belangrijker voor mijn werkzaamheden, we doen het ook op de ouderwetse manier, door lijstjes klaar te zetten op onze website voor specifieke doelgroepen.

Wat kan ik leren van dit onderzoek? Ten eerste ga ik eens een kritische blik werpen op mijn lijstjes, die zijn namelijk te lang. Bijvoorbeeld; het aantal databases voor Psychologie in de digitale bibliotheek ligt op 37. Het exacte aantal dat prettig is voor gebruikers ligt niet vast, maar wel dichter bij 5 dan bij 20, dus 37 is teveel. Verder vinden gebruikers het prettig als lijstjes een divers aanbod hebben. Dat is namelijk makkelijker dan een lijst met opties die heel erg op elkaar lijken. Nu moet ik eerlijk zeggen, als je als leek naar mijn lijstjes kijkt zegt het je waarschijnlijk sowieso weinig. Maar dat is iets waar ik denk ik wel wat aan kan doen door op een overzichtelijke wijze meer informatie toe te voegen (zei ze, vol optimisme..)

Bollen, D., Knijnenburg, B. P., Willemsen, M. C. & Graus, M. (2012) Understanding Choice Overload in Recommender Systems 

Iyengar, S. S. & Lepper, M. R. (2000) When choice is demotivating: can one desire too much of a good thing? Journal of Personality and Social Psychology, 79(6), 995-1006.

Willemsen, M. C., Knijnenburg, B. P., Graus, M. P., Velter-Bremmers, L. C. M. & Fu, K. (2011) Using latent features diversification to reduce choice difficulty in recommendation lists

Geen opmerkingen:

Een reactie posten