Pagina's

donderdag 19 juli 2012

Great Expectations

Dit verslag is in een iets andere vorm gepubliceerd op UBA-e

Voor een congres met de titel Great Expectations: what do students want and how do we deliver?, is het natuurlijk erg fijn dat alles in Newcastle onze verwachtingen niet alleen heeft voldaan maar zelfs heeft overtroffen

The Millenium Bridge
De sociale implicaties van het bibliotheekwerk kwamen tijdens dit congres nadrukkelijk naar voren. Dit is vanzelfsprekend als het gaat om openbare bibliotheken – zoals in de speech van Tony Durcan over de nieuwe City Library van Newcastle, maar blijken net zo relevant voor de universiteitswereld. Zeker in tijden van bezuinigingen in het onderwijs (en bijbehorend hoger collegegeld).

In plaats van de nadruk te leggen op de technische aspecten van het bibliotheekwerk, werden we tijdens dit congres uitgedaagd tot het spelen van een actieve(re) rol in het hoger onderwijs. Of dat nu ging over ruimere openingstijden en aantrekkelijke (groeps)werkruimtes (als voorbeelden genoemd door Paul Abernethy, voorzitter van de Liverpool Student Union), of een nauwere samenwerking met docenten en studenten.

De workshops die ik gevolgd heb waren:
(zie UBA-e Stefano's workshops)
  • Het project ANCIL A New Curriculum for Information Literacy; ontwikkeld door Jane Secker en Emma Coonan, was de aanleiding dat ik en Stefano naar Newcastle zijn gegaan. Wij stuitten een tijd geleden op deze slideshare presentatie van Jane en aldus geschiedde (en dat viel niet tegen). Een van de praktische tools die we gebruikt hebben tijdens deze workshop was een tabel om te kijken waar we nu staan. Ik heb hem niet helemaal ingevuld vanwege de tijd, dus die slaan we op onder het kopje 'huiswerk voor Janneke'.
  • Hoe meet je het informele leren dat door het jaar heen plaatsvindt in de bibliotheek? Tijdens deze workshop vertelde Virginia Power ons dat het niet alleen belangrijk was om kennis en vaardigheden te meten, maar ook aandacht te besteden aan aspecten als motivatie, empathie, plezier, inspiratie, creativiteit en concrete veranderingen in gedrag. Dus niet alleen kwantitatief meten, maar ook de kwaliteit van de leerervaring. Daarbij wees ze ons op een hele praktische toolkit met daarin o.a. vragen waarmee je deze aspecten kunt meten en hulpmiddelen om deze vragenlijsten om te zetten in rapportages 
  • De meest ongewone workshop die ik bijgewoond heb was wel de Serious LEGO workshop van Libby Tilley en Andy Priestner. De bedoeling was dat we in groepjes in korte tijd modellen van Lego bouwden als antwoord op vragen als ‘hoe ziet volgens jou de ideale relatie tussen bibliotheek en klant eruit?’. Daarna besproken we dan meestal in onze groepjes wat je gebouwd had. Het grappige hiervan was dat je door de beperkingen en mogelijkheden van de blokjes op hele andere ideeën kwam dan in een puur mondelinge discussie. Een leuke manier om je creativiteit een slinger te geven.

  • Steve Lee was geweldig. Hij zette de behoeftes van zijn klanten (of liever: partners) voorop. Alle andere dingen zijn een middel om hen te helpen. Als hij met net zoveel enthousiasme zijn klanten/partners benadert, snap ik helemaal waarom hij het zo goed doet in zijn instelling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten